tiistai 18. lokakuuta 2011

GPS-pohjainen tiemaksu osa II

Voi taivas varjele, mikä sieltä tulee? Kirjoitin syyskuussa GPS-pohjaisista tiemaksuista ja erityisesti siitä, että mitä lysti maksaa esimerkiksi Alankomaissa. Tulin siihen johtopäätökseen, että pelkkä maksu tiekilometreistä maksaisi Alankomaiden mallin mukaan ehkä jopa noin 600 euroa vuodessa ja myöhemmin vielä hieman lisää. Tosin tämä on ihan puhdasta sivistynyttä arvailua.

Joka tapauksessa: tänään liikenneministeriö päätti pudottaa todellisen pommin, joka osoittaa puhtaasti sen, kuinka kaukana liikenneministeriön virkamiehet ja erityisesti liikenneministeri on tavallisesta kansasta. Liikenneministeriö nimittäin kertoi hieman faktoja kuukausimaksuista ja järjestelmän ylläpidollisista maksuista sen jälkeen, kun Turun Sanomat kehtasi väittää, että satelliittivalvontaan liittyvä investointi olisi niinkin halpaa kuin miljardi euroa.

No, mitäs se liikenneministeriö sitten muun muassa tokaisi:
Ministeriö toteaa, että nykytiedon valossa ja nykyisin jo testattuun palvelutarjontaan perustuen valtakunnallisen järjestelmän perustamiskustannukset olisivat valtiolle suuruusluokaltaan muutamia kymmeniä miljoonia, korkeintaan 100 miljoonaa euroa.
Lähde: liikenneministeriön uutinen
OK, OK, hyvä ettei se olekaan 1000 miljoonaa eli miljardia. Turun Sanomat varmasti ihan vain huvikseen kirjoitti miljardista eurosta, niin pitäähän se korjata, kun liikenneministeriö toteaa nykytiedon valossa oikean summan. No, on se niin tai näin, niin tavallisen autoilijan kannalta pelissä on paljon enemmän kuin uskottekaan...
Muiden palveluntarjoajien ja loppukäyttäjien kustannettavaksi tulisi palvelun käyttöön ja liiketoimintamalliin perustuen aluksi 10-20 euroa kuukaudessa ajoneuvoa kohti.
Lähde: liikenneministeriön uutinen
No huh! Eihän... tässä... mitään. 10-20 euroa per ajoneuvo per kuukausi?!?!? Mitä ihmeen sieniä te olette siellä liikenneministeriössä syöneet?!?!? Sehän tekee 120-240 euroa vuodessa pelkästään siitä, että ajoneuvoa seurataan! Eihän tässä ole oikeasti enää mitään järkeä, kun kaikki autoilijat maksavat jo valmiiksi liikkumisestaan veroa (bensan hinnassa oleva vero). Pelkkä 240 euroa siitä, että autoa seurataan + siihen 600 euroa minimissään mukaan tiemaksuja. Tämä on jackpot jollekin ja musta pekka autoilijoille. Järjetöntä. Kertakaikkisen järjetöntä. Olen varma, että tämä syötetään läpi samaan tapaan kuin se tarralappu tuulilasiin 90-luvulla. Sen piti olla vain väliaikaista, mutta toisin kävi. Autoilijoita aiotaan selkeästä pissiä tällä kertaa kaaressa silmään. Onneksi liikenneministeriö jakaa vielä lisätietoa:
Kaikenlaiset huijausyritykset ovat mahdollisia kuten kaikilla muillakin aloilla, ja vastaavasti niiden estäminen kuuluu normaaleihin järjestelmärutiineihin. Ne huomioidaan, niihin varaudutaan ja niitä vastaan luodaan tarvittavat keinot.
Lähde: liikenneministeriön uutinen
Jään odottamaan vastaiskua foliopaloille ja GPS-signaalin häiritsijöille. Ja en ole edes ensimmäinen, joka on ehtinyt tätä ihmetellä. Talouselämän artikkelissa on jo ihmetelty ei niin kauniin sanoin:
”Halpaa” valtiolle, mutta törkeän hintaista autoilijoille...
Joko ministeriön tiedote on aivan päin seiniä kirjoitettu tai sitten loppukin järjen valo on ministeriöstä kaikonnut.
Ja tiedättekö mitä? Olen Talouselämän toimittajan kanssa kyllä täsmälleen samaa mieltä, vaikken sitä autoa enää omistakaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Puppulausegeneraattori vastaa maskikohuun

 Antti Vesala teki Uuden Suomen puheenvuoroon postauksen , jossa hän litteroi Krista Kiurun vastaukset niin sanottuun maski-kohuun. Luettuan...